tirsdag 8. mars 2011

Kulturkvartal ja, - og mest gleder jeg meg til nytt bibliotek!


Møteplass og kultur for ALLE,  
og byens flotteste utsikt!

Kulturkvartalet  er, tross mye negativ omtale, faktisk enstemmig vedtatt av bystyret, økonomien er klar og dokumentert gjentatte ganger av ordfører og prosjektansvarlige.  De som har satt seg inn i hva byggene skal inneholde og tankene bak byggenes rolle i sentrum, ser hvor flott og gjennomtenkt dette er.  Men noen politikere vil altså kjøre valgkamp på å stoppe prosjektet, og de får stadig prege forsida i AN  med den evige kampen mellom gamle/syke/barn  -  og kultur. Har vi hørt det før? Vinkling og overskrifter har stor betydning for hvordan denne saken oppfattes blant folk, og det har vært svært negativt fokus på prosjektet, helt siden kinoen ikke ble med, og vinner av arkitektkonkurransen ble utkastet med færrest stemmer blant ANs lesere.
Litt Bodø-historie:
Vedtak om gågate og bygging av glasshuset i Bodø sentrum var heller ikke noe som ble gjort fort og greit, med stor enighet.  Overskrifter som 
”Borgerbevegelse mot glassoverbygg”
”Voldtar Bodø by!”
”Folket i Bodø har talt, 70% sier nei.”  
finner du i bibliotekets klipparkiv fra Nordlandsposten og Nordlands Framtid.  
Og varaordfører den gang, Odd A. Lund sier:  ”Folks holdning til utbyggingen forteller meg at vi ikke har lykkes å informere dem om det som skal skje.” (NF 20.nov.1990). Kan vi si at historien gjentar seg? I dag virker det uansett som om folk trives med glasshuset og det er vanskelig å tenke seg sentrum uten dette. 
Jeg nevner dette fordi jeg tror det hadde betydning for debatten og resultatet, at det var to aviser i Bodø den gangen, og det hadde vi kanskje vært tjent med også i dag!.

Det er utrolig mye syt-og-klag i AN, både på web og papir, og en kan få inntrykk av at kos med misnøyen er det viktigste for enkelte politikere.

Jeg tror Bodø trenger det løftet som disse byggene vil gi sentrum, og jeg tror folk vil bli fornøyd , sjøl om det blir anleggstid og sikkert litt kaos før det står ferdig.

6 kommentarer:

  1. Godt og pent innlegg (bildet). Artig med historisk tilbakeblikk til bygginga av Glasshuset. En god parallell. Jeg var mot Glasshuset. Nå er jeg glad for at vi har det. Jeg gikk i demonstrasjonstog mot SAS-hotellet. På nabotomta kommer det nye biblioteket. Det er jeg veldig for. Kanskje det er håp for meg også?

    SvarSlett
  2. Artig å høre. Det er sikkert håp for deg også:)

    SvarSlett
  3. Parallellen i forhold til glasshuset er slående. Jeg er sikker på at vi ikke kommer til å skjønne den store debatten rundt kulturhuset om tjue år. Samtidig er debatten viktig fordi den faktisk får fram synspunkter på kulturhusets (bibliotekets) rolle og innhold i årene framover. Det siste vi som bibliotekarer ønsker er å bli usynlige på grunn av ren velvilje fra befolkningen?

    Når det er sagt, så synes jeg at nei-siden får altfor mye monopol på medieomtalen. Vi som abonnerer på epostlisten Bibliotek-norge, ser at det kjøres mange debatter der som burde vært luftet i offentligheten, men aldri blir det. Jeg påstår ikke at jeg har full oversikt over hva som skjer i media, mye kan ha gått meg hus forbi, men jeg synes det bare er helt stille?

    De fleste bibliotekarer kjenner vel til nye-deichman-bloggen (http://nye.deichman.no). Den sprer positivitet rundt prosjektet med nytt bibliotekbygg i Oslo, nok et omstridt prosjekt. Hvor spres positiv oppmerksomhet rundt nye Bodø kulturhus og bibliotek? Folderne på nærbutikken min sier bare nei, nei, nei til kulturhus.

    SvarSlett
  4. Er enig med deg i at det kunne vært mer info om prosjektet. Informasjonen når ikke fram og er mangelfull, det var derfor jeg tok med kommentaren fra glasshusdebatten. Det henvises til en blogg på http://www.kulturkvartalet-bodo.no/. men der er det lite som skjer.

    SvarSlett
  5. Jippi for nytt bibliotek. Og gjett om jeg gleder meg til å komme på besøk som bruker :) Kanskje det blir litt lengre besøk enn å bare stikke innom skranken og hente det som ligger til avhenting....

    SvarSlett
  6. Ja Kari! Håper det realiseres etter planene:)

    SvarSlett